ČO SA SKRÝVA POD POJMOM FUNKČNÝ TRÉNING?

ČO SA SKRÝVA POD POJMOM FUNKČNÝ TRÉNING?

04 júna, 2020

Funkčný tréning je v dnešnej dobe asi najčastejšie skloňovaným typom tréningu v oblasti zdravia a fitness. Vačšina osobných trénerov ponúka okrem mnoho ďalších typov tréningov aj funkčný tréning. Aký to teda ten funkčný tréning je? Čo musí spĺňať tréning aby mohol získať prívlastok funkčný? Odpovede na tieto otázky sa pokúsime zodpovedať nižšie v článku.

Najnovším trendom vo fitness priemysle je opúšťanie od izolovaných cvičení na strojoch a snaha o zaraďovanie komplexných, viackĺbových cvičení do tréningových programov, vykonávaných prevažne v stoji. Toto mnoho trénerov považuje za funkčnosť. Nie sú ďaleko od pravdy, no bohužiaľ je to o niečo zložitejšie.

Funkcia jednotlivých kĺbov nášho tela je často diametrálne odlišná. Zatiaľ čo jeden vyžaduje dostatočnú pohyblivosť, druhý vyžaduje patričnú stabilitu. Dnešný sedavý spôsob života nám však tieto funkcie značne obmedzuje. Funkčný tréning by teda mal toto všetko brať do úvahy a snažiť sa v prvom rade podporiť funkciu jednotlivých kĺbov izolovane a vytvoriť tým podmienku k zvládnutiu nasledujúcich komplexných, viackĺbových cvičení. Za najdôležitejšie segmenty nášho tela, ktoré vyžadujú izolovaný prístup sú napríklad ramenný pletenec, drieková chrbtica, bedrový kĺb. Vo všeobecnosti si rameno vyžaduje dobrú kĺbovú pohyblivosť za účasti dostatočnej stability lopatky. Drieková časť chrbtice si zas vyžaduje veľmi dobrú stabilitu, v opačnom prípade sú častým sprievodným javom nedostatočnej stability driekovej chrbtice bolesť krížov. Nemenej dôležitými sú aj svaly bedrového kĺbu, ktoré podporujú správnu funkciu kolena, členku a chodila.

Funkčný tréning teda nie sú len drepy, mŕtve ťahy, zhyby a kľuky. Zatiaľ čo jedno cvičenie môže byť pre niekoho funkčné, pre iného môže byť devastačné. Funkčný tréning je teda sofistikovaný výber cvičení, ktoré zabezpečia to aby sme aj komplexné viackĺbové cvičenia vykonávali technicky správne, bez zbytočného preťažovania kĺbov, ktoré sú pri nich najviac zaťažované a nespôsobovali si bolesti, teda podporovali pohybový aparát v jeho funkcii. Funkčný tréning môžeme nazvať aj inteligentným posilňovaním, ktoré vyžaduje hlboké znalosti trénera v oblasti anatómie celého pohybové systému. Funkčný tréning by mal podporovať naše telo v tej funkcii na ktorú bolo stvorené…. a tou je bezbolestný pohyb.

Dúfame ,že sme vám pojem Funkčný tréning dostatočne objasnili, no aby sme rozšírili spektrum vašich informácií o ňom tak vám v ďalšom článku opíšeme výhody funkčného tréningu v porovnaní s cvičeniami na posilňovacích strojoch 😉